onsdag 28 januari 2009

Spårbunden

Jag är på väg hemmåt, efter veckans kringresa. Den började med 6:00 tåget från Kungsbacka till Malmö och en konferens om "Ekologisk omställning av efterkrigstidensbebyggelse" och en trevlig middag med bästaste kompisen på kvällen. Trevligt! Sedan några timmars väntan på Centralen innan Natttåget till Stockholm rullade in på spår 7 och jag tumlade in i min enskilda kupé. Borsta tänderna, på med pyjamasen och i med öronpropparna, sedan sov jag gott tills tåget stod på Stockholms Central ca 5:50 i morse. Efter en akrobatisk dusch och snabb packning intog jag min frukost på Royal Viking Hotel - lyxigt. Men jag höll mig långt ifrån den japanska delen av frukost bufféen, fick nog av japansk frukost mat när jag var i Japan för några år sedan. Sedan var det fortfarande gott om tid innan mitt möte så jag tog en dryg trekvarts promenad i centrala Stockholm. Det är en fin stad, om man hälsar på och inte behöver stressa med alla andra som likt lämlar skyndar rakt fram i stora flockar... Sedan möte med Energialliansens arbetsutskott, där jag representerade Passivhusprogrammet. Flera "kändisar" som jag haft kontakt med i tidigare sammanhang. Hann boka om min biljett till ett tidigare tåg, och nu går det på räls hemmåt.

Jag måste erkänna att jag är en sorts TÅGfantast - fast jag varken kan tidtabeller eller vagnsmodeller, och jag skulle aldrig besöka tågbanor för deras egen skull på semestern. Men som transportmedel är tåget suveränt.... från centrum till centrum. Internet upppkoppling, fika, möjlighet att sträcka benen....och lite lagom vaggande för att man ska sova gott :) - jag är nog lite "spårbunden".

Men nu ska jag koppla ner mig och ägna mig åt att läsa "Den oemotståndliga revolutionen" av Shane Clairbone" - mer om den senare.

Gvd (=Gud välsigne dig!)

Kaisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar